Wie ben ik
Werkervaring, kwaliteiten en ontwikkeling
Inmiddels ben ik al een aantal jaren met veel plezier LVSC-geregistreerd supervisor, intervisiebegeleider en registercoach en sinds kort ook leersupervisor. Ik werk zoveel mogelijk ervaringsgericht. Daarnaast maak ik vaak gebruik van beelden, stoelen, symbolen en tekeningetjes om dingen duidelijker en inzichtelijker te maken (vandaar Supervisueel – ervaring in beeld).
Ik werk vaak in opdracht van verschillende hogescholen, zoals Hogeschool Windesheim en de VIAA (voor de opleidingen Social Work, Psychomotore Therapeuten, Verpleegkunde e.a., zowel met voltijd- als met deeltijdstudenten). Ook werk ik in opdracht van het Kempler Instituut Nederland (voor de opleiding tot ervaringsgericht supervisor).
Daarnaast komen professionals werkzaam in het bedrijfsleven, bij de overheid, in de zorg, kinderopvang of andere sociaal-maatschappelijke organisaties op individueel, particulier initiatief voor coaching of (leer)supervisie.
Verder begeleid ik intervisiegroepen bij verschillende zorginstellingen en (speciaal) primair onderwijs.
Coachees, intervisanten en (leer)supervisanten noemden me afgelopen jaren o.a. aandachtig, opmerkzaam, mild en oordeelvrij. Ze zijn enthousiast over de resultaten van de begeleiding die ik hen gaf. Het leverde hen inzicht en blijvende gedragsverandering op!
Mijn eerdere loopbaan:
- Na opleiding en werk in ouderen- en gehandicaptenzorg, rondde ik in 1992 mijn onderwijs-opleiding af (HBO met aansluitend een specialisatie Remedial Teaching & Intern Begeleider). Daarna heb ik een aantal jaren gewerkt in verschillende vormen van (speciaal) onderwijs.
- Daarna werkte ik bijna 20 jaar als Ambulant Begeleider bij de RIBW (organisatie voor wonen & (ambulante) begeleiding voor cliënten in het GGZ-spectrum) in Zwolle. Ik ontwikkeld me verder door het volgen van cursussen en trainingen over vakinhoudelijke thema’s als autisme, verslaving, suïcide-preventie, dissociatieve stoornis, motiverende gespreksvoering en Systematisch (tegenwoordig ‘Ondersteunend’) Rehabilitatiegericht Handelen (SRH).
Collega’s noemden me: betrokken en invoelend, creatief, analytisch sterk, innovatief en ondernemend, deskundig, procesgericht, uitnodigend, oordeelloos, gegrond en betrouwbaar. - Naast het werk in het ambulante team ben ik meer dan 10 jaar lid van het Collegiaal Opvang Team (opvang na traumatische incidenten) geweest en ook lange tijd lid van het PRISMA-team binnen de RIBW (PRISMA staat voor een analyserend onderzoek na een calamiteit).
Daarnaast heb ik ook ruime ervaring opgedaan als vakinhoudelijk teamondersteuner, waarbij de focus lag op coaching en ondersteuning van collega’s op het ontwikkelen van een professionele werkhouding. En dat smaakte zo naar meer, dat ik de opleiding tot supervisor en coach ging doen en mijn eigen praktijk startte …
Mensen begeleiden is voor mij….
- Naar binnen (leren) kijken, leren door te reflecteren
- Aandacht en erkenning geven aan ervaringen in het hier en nu en aan de rol die eerdere ervaringen in het hier en nu spelen
- Aandacht voor de samenwerking tussen denken-voelen-willen-handelen
- Ervarend leren via creatieve werkvormen die helpen om te ervaren wat er in jou speelt
- Confronteren met dat wat zichtbaar en voelbaar voor mij is in ons contact om zo een spiegel te zijn en jou tot reflectie te brengen.
- Genieten en leren van het contact met en het leerproces van jou
Waardevol
Ik weet en voel me onvoorwaardelijk geliefd door God. Ik ben waardevol voor Hem zoals ik ben. Dat is ook uitgangspunt voor mij in contact met anderen: in liefde naar de ander kijken, onvoorwaardelijk. De ander is waardevol zoals ‘ie is. Zo kijk ik – ook als supervisor en coach – naar jou.
Gezin
Ik ben getrouwd en geniet (meestal ) van het contact met mijn man, zoon, dochter, schoonzoon, kleinzoon en kleindochters. Ik houd van een goed gesprek, speel graag poppenkast voor de kleinkinderen en/of doe van harte mee met hun (fantasie)spel.
Buiten
Ik werk graag in de tuin, vind het heerlijk om te kijken wat er gegroeid is, op welke plek een plant tot zijn recht komt, hoe de compositie bij elkaar past. Daarbij is er altijd ruimte voor rommelplekken in de tuin, plekken waar bijvoorbeeld egels e.a. terecht kunnen. In de tuin werken is vaak verrassend, ik vind het fijn om met planten en aarde bezig te zijn, het ontspant me.
Wandelen is voor mij een manier om mijn gedachten te ordenen, om te overdenken, te mediteren. En ook is het een manier om in contact met de ander te zijn. Iets waar ik ook heel erg van geniet.
Baritonsaxofoon – de “basis”
Met mijn baritonsax ben ik lid van een klein sax-ensemble dat jazz, pop, Latin, blues, etc. speelt. Ik ontdekte daarbij dat de rol die ik in het ensemble heb heel erg lijkt op hoe ik in mijn dagelijks leven functioneer: ik zorg in het ensemble voor continuïteit, heb invloed op het hele ensemble (als ik bijv. versnel, moet ieder mee).
Mijn saxspel is de basis voor het ensemble, van daaruit kunnen mensen hun eigen partij spelen, improviseren enz. Als mensen de draad van de muziek kwijt zijn, kunnen ze a.d.h.v. mijn “basis” vaak wel weer inspringen.
En ook in mijn werk als (leer)supervisor/intervisor/coach geef ik een basis van vertrouwen, waardoor de (leer)supervisant/intervisant/coachee zich op een veilige manier kan ontwikkelen en bijv. kan experimenteren met nieuw gedrag.
Ik zag het ook terug in mijn handelen binnen het team waar ik bijna 20 jaar werkte (ambulant woonbegeleider bij RIBW). Ik was voor veel collega’s “een basis” om op terug te kunnen vallen. Vaak gaf een gesprek met mij weer overzicht, rust en mogelijkheden om verder te gaan, om keuzes te kunnen maken.
Mensen begeleiden is voor mij….
- Naar binnen (leren) kijken, leren door te reflecteren
- Aandacht en erkenning geven aan ervaringen in het hier en nu en aan de rol die eerdere ervaringen in het hier en nu spelen
- Aandacht voor de samenwerking tussen denken-voelen-willen-handelen
- Ervarend leren via creatieve werkvormen die helpen om te ervaren wat er in jou speelt
- Confronteren met dat wat zichtbaar en voelbaar voor mij is in ons contact om zo een spiegel te zijn en jou tot reflectie te brengen.
- Genieten en leren van het contact met en het leerproces van jou
Naam en logo
Supervisueel, super-visueel. Visueel maken, denken in beelden, een ‘plaatje bij het praatje’ maken, dat doe ik vaak en/of laat ik vaak doen.
Al sinds 2003 maak ik me hard voor het gebruik van visuele ondersteuning bij leerprocessen, o.a. binnen het onderwijs en de zorg.
Ook als (leer)supervisor, intervisiebegeleider en coach maak ik vaak een tekeningetje, schemaatje en/of laat ik de ander de vertelde situatie even symbolisch neerzetten, bijvoorbeeld met willekeurige spullen die op tafel staan (kopjes, theezakjes, mobiel, enz.). Op die manier komt er helderheid en overzicht in dat wat er speelt. Door het visualiseren wordt er een beroep gedaan op een extra zintuig tijdens het gesprek. Dat versterkt vaak de informatieverwerking en/of het leren.
Ervaring in beeld: het gaat bij supervisie, leersupervisie, intervisie en coaching om de (werk)ervaring, deze wordt uitgebreid in beeld gebracht, om zo alle facetten die meespelen in de ervaring te onderzoeken.
De golfbeweging in het logo loopt naar rechts toe uit: Supervisie, leersupervisie, intervisiebegeleiding en coaching zetten een beweging, een ontwikkeling in gang, die na het begeleidingstraject doorgaat…
Heb ik je nieuwsgierig gemaakt?
Neem gerust contact met me op om te onderzoeken wat ik voor je kan betekenen!
Heb ik je nieuwsgierig gemaakt?
Neem voor een vrijblijvend (intake)gesprek contact met me op.