Werkwijze
Werkwijze / Praktisch
Mijn manier van werken
Met mijn ervaringsgerichte en beeldende manier van werken sluit ik zoveel mogelijk aan bij wat jij nodig hebt. We onderzoeken je leervragen en werken met wat zich in het hier en nu aandient.
Gelijkwaardigheid vind ik belangrijk in het contact met jou. Ik ga naast je staan en geef terug wat jouw handelen/woorden mij doen, wat weer nieuwe input is voor jouw proces.
Ik ben empathisch, leef met je mee én kan je uitdagen om thema’s vanuit andere gezichtspunten te bekijken. Daarbij geef ik aandacht aan dat wat er op dat moment is en vraag aandacht voor dat wat er niet is, om zo de disbalans helder te maken.
In contact met jou ben ik aan de ene kant bescheiden aanwezig, het draait immers om jouw leerproces! Tegelijkertijd zijn mijn interventies prikkelend en sturend (gericht op het doel dat jij wilt bereiken). Ik gebruik vaak mijn intuïtie om goed bij je aan te kunnen sluiten. Daarbij zet ik mijn levenservaring in: ik durf te delen van eigen ervaringen als dat helpend is voor jouw proces, ook als dat kwetsbaar is.
Eigen regie
Jouw leerrendement is voor een groot deel afhankelijk van jouw motivatie en inzet. Oefen je in de praktijk veel met nieuw verworven inzichten en vaardigheden, dan zal het geleerde beter beklijven. Ik vind het daarbij belangrijk dat jij zelf regie en verantwoordelijkheid neemt voor jouw ontwikkeling in het begeleidingstraject. Ik ondersteun je daarbij.
Woorden
Woorden zijn belangrijk. Ik daag je uit via woorden: door scherpe vragen te stellen die je doen stilstaan en je bij de kern brengen. Ook daag ik je uit door de woorden die jij zegt net iets krachtiger en/of anders te verwoorden, waardoor jij ze kunt “proeven” en voelen of mijn verwoording past bij jouw ervaring. Vaak geeft dat net even een andere zicht op jouw ontwikkeling, bijv. je nieuwe gedrag was tóch meer in jou verankerd dan je dacht; je onzekerheid/mening/geraaktheid had meer invloed dan dat je je in eerste instantie bewust was.
Beelden en ervaren
Ik werk vaak met het “visueel maken” van je situatie door middel van attributen/ stoelen/poppetjes/papier/foto’s e.a. Zo ontstaat er een totaalbeeld. Bij deze manier van werken valt er vaak veel te ervaren en daar besteden we ruim aandacht aan.
Wanneer je vast zit in je eigen denkstructuren kan de beeldende en ervarende manier van werken dit doorbreken. Beelden kunnen je verrassen, je raken en geven regelmatig onverwachtse informatie. Daarbij kan ik soms als een vergrotende spiegel laten zien wat ik bij jou en/of je beeld opmerk. We onderzoeken zo samen je wensen, kwaliteiten, belemmeringen, valkuilen en behoeften. Op die manier laat ik je je mogelijkheden en onmogelijkheden ervaren.
Supervisie
Elke supervisiesessie (lees meer over supervisie) mail je (3 werkdagen) van te voren een reflectieverslag en een leervraag.
Tijdens de supervisiesessie bespreken we je reflectieverslag, waarbij het gaat om de vraag: Wat heeft het schrijven van je verslag je opgeleverd en wat betekent dit inzicht voor je professionele handelen?
Doel is dat je na dit traject zelfstandig tot reflectie kunt komen. Wanneer je in je verslag niet tot reflectie komt, dan geef ik je liefdevolle feedback én handvatten voor een tweede kans.
We bespreken ook je leervraag: Wat gebeurde er in jou tijdens de situatie van je leervraag? Hoe zit het met je denken-voelen-willen-handelen? Daarnaast kijken we ook naar de context waarin je leervraag speelde. Zo ontstaat meer inzicht in wat er allemaal meespeelt in het tot stand komen van je gedrag. Dat is nodig om – vaak via het schrijven van je volgende reflectieverslag – te komen tot alternatief gedrag dat je in een volgende dergelijke situatie kunt inzetten.
Afhankelijk van de duur van het afgesproken supervisietraject (10, 12 of 15 keer) is er na 2-3 keer een klikevaluatie, om te kijken of er voldoende match is om tot leren te komen.
Bij de middenevaluatie kijken we terug en vooruit: wat heb je al geleerd en waar wil je je de tweede helft van het traject op focussen?
Bij de eindevaluatie kijken we ook terug en vooruit: wat heb je geleerd in dit traject en hoe zorg je ervoor dat je het geleerde vasthoudt?
Een supervisietraject bestaat uit 10 tot 15 supervisiesessies, waarbij incidenteel een uitloop tot 25 sessies mogelijk is. Na het afronden van een supervisietraject krijg je een ‘supervisieverklaring’ (LVSC, Beroepsvereniging voor Coach, Supervisor en Organisatiebegeleider of een verklaring of van het Register Vaktherapie) van me, deze kun je gebruiken voor bijvoorbeeld je (her)registratie bij SKJ (skjeugd) of bij het registerplein (registerplein).
Je kunt supervisie individueel volgen of in een groep (2-4 personen).
Voordeel van een individueel traject is, dat je je kunt richten op jouw eigen specifieke doelen, waarbij je al snel de verdieping in komt. De tijd die er is, is helemaal voor jou, je hoeft deze niet te delen met andere supervisanten. Een nadeel bij een individueel traject is dat je geen reflectie/feedback van medesupervisanten krijgt en geen mogelijkheid hebt om in de groep te oefenen met alternatief gedrag.
In een groep neemt het “leren van en aan elkaar” een belangrijke plek in. Voordeel daarvan is dat je kunt afkijken hoe de ander het doet, samen een oefensituatie kunt neerzetten, kunt uitproberen hoe de ander op jouw (nieuwe) gedrag reageert, bevraagd kunt worden op verschillende manieren, elkaar feedback kunt geven en feedback kunt krijgen – dingen die je ‘er gratis bij krijgt’ in een groepssupervisie. Vaak komen andere leerthema’s aan de orde komen dan die jij zelf had bedacht, wat heel regelmatig tot onverwachte, waardevolle leerwinst leidt. Wat mij betreft: mocht je de kans hebben om supervisie in een groep te doen: grijp hem 😊 Wát je ook kiest, in beide gevallen ben je met bewustzijn en gedragsveranderend leren bezig, met als doel om je op persoonlijk en professioneel gebied te ontwikkelen.
Leersupervisie
Ter voorbereiding van elke leersupervisiesessie (lees meer over leersupervisie) mail je (3 werkdagen) van te voren een reflectieverslag en een leervraag. Tijdens de leersupervisiesessie bespreken we je reflectieverslag, waarbij het gaat om de vraag: Wat heeft het schrijven van je verslag je opgeleverd en hoe heb je dit inzicht kunnen meenemen in je supervisiepraktijk? Mocht je in je verslag niet tot reflectie zijn gekomen, dan geef ik je daar handvatten voor.
Via de door jou meegenomen leervraag en (in principe elke keer) beeldmateriaal onderzoeken we (een paar minuten van) het specifieke moment waar jij het over wilt hebben. Ook al is het vaak spannend om beeldmateriaal in te brengen: het werken met beeldmateriaal is vaak ontzettend leerzaam! We onderzoeken: Wat gebeurde er in jou tijdens dat specifieke moment? Hoe zit het met je denken-voelen-willen-handelen. Daarnaast kijken we ook naar de context waarin je leervraag speelde. En dan ontstaat vaak al meer inzicht in wat er allemaal meespeelt in het tot stand komen van je gedrag. Dat is nodig om (vaak later via het schrijven van je reflectieverslag) te komen tot alternatief gedrag dat je in een volgende dergelijke situatie kunt inzetten.
De manier waarop ik leersupervisie geef komt veelal overeen met hoe ik als supervisor werk: ervaringsgericht en visueel ondersteun (zie ook bij Supervisie).
Een leersupervisietraject bestaat uit 15 sessies. Na 2-3 keer kijken we of er voldoende klik is tussen ons beiden (en in de groep bij groepsleersupervisie) om tot leren te kunnen komen.
Aan de hand van het competentieprofiel van de supervisor (LVSC) kijken we zowel in de middenevaluatie (in de 6e of 7e sessie) als in de eindevaluatie terug en vooruit: welke deelcompetenties van het competentieprofiel beheers je al en welke deelcompetenties vragen nog aandacht?
Je kunt leersupervisie individueel volgen of in een groep (2-3 personen).
Voordeel van een individueel traject is, dat je je kunt richten op jouw eigen specifieke doelen, waarbij je al snel de verdieping in komt. De tijd die er is, is helemaal voor jou, je hoeft deze niet te delen met andere leersupervisanten. Een nadeel bij een individueel traject is dat je geen gebruik kunt maken van de reflectie/feedback van medeleersupervisanten een geen mogelijkheid hebt om in de groep te oefenen met nieuw gedrag.
In een groep neemt het “leren van elkaar” een belangrijke plek in. Voordeel van een groepsleersupervisie is dat je kunt leren van en aan elkaar. Afkijken van hoe de ander het doet, samen een oefensituatie neerzetten, uitproberen wat je gedrag bij de ander teweeg brengt, bevraagd worden op verschillende manieren, elkaar feedback geven… Dat zijn allemaal mogelijkheden die je ‘er gratis bij krijgt’ in een groepsleersupervisie.
Vaak komen andere leerthema’s aan de orde komen dan die jij zelf had bedacht, wat heel regelmatig tot onverwachte, waardevolle leerwinst leidt. Wat mij betreft: mocht je de kans hebben om in een groep leersupervisie te krijgen: grijp hem 😊 In beide gevallen, individueel of in een groep, ben je op ervaringsgerichte manier bezig met je ontwikkeling tot vakbekwaam supervisor!
Coaching
Een coachingstraject (lees meer over coaching) bestaat normaliter uit 6-8 sessies. In overleg kan daar soms van worden afgeweken.
In de eerste sessie bespreken we wat je wilt leren in dit coachingstraject en maken we een start met een eerste verkenning van je doel(en).
We beginnen elke coachsessie met een terugblik op de vorige sessie én met de vraag waar jij deze sessie aan wilt werken. Dat werken we dan verder uit, vaak met behulp van een bijpassende ervaringsgerichte en/of (ver)beeldende werkvorm. We werken daarbij met ‘wat zich aandient’ en ter plekke onderzoeken we hoe je ermee kunt en wilt werken. De ervaring uit de coachsessie neem je dan weer mee de praktijk in, waar ‘het echte leren’ plaats vindt…
Aan het eind van het coachtraject blikken we terug op de leerwinst die je in het traject opdeed en hoe je daarmee verder wilt.
Je hoeft tijdens een coachtraject geen/nauwelijks reflectieverslagen te schrijven (dit is ook afhankelijk van wat jouw leerstijl is en van wat we met elkaar afspreken), dat maakt een coachtraject vaak minder intensief dan een supervisietraject, waar je na iedere sessie een reflectieverslag schrijft. Tegelijkertijd kan het leerrendement ook groot zijn!
Intervisie
Bij intervisie (Lees meer over intervisie) bespreek je met je collega’s met eenzelfde functie je leervragen die betrekking hebben op casuïstiek en/of samenwerking met collega’s en/of instanties. We spreken met elkaar af wat er voor nodig is om met ervoor te zorgen dat ieder zich veilig genoeg voelt om open te kunnen zijn.
We bespreken een leervraag aan de hand van een passend intervisiemodel. Daarbij kijkt de inbrenger van de leervraag naar eigen handelen: wat dacht, voelde, wilde en deed ik? In hoeverre ben ik tevreden over mijn handelen? Wat zou ik anders willen in een dergelijke situatie, welke mogelijkheden heb ik daarvoor?
Vaak komen de volgende onderdelen aan bod in een intervisiebespreking:
Aanmelden
Overweeg je een supervisie-, leersupervisie-, intervisie- of coachtraject, neem gerust contact met me op via mail of bel me op 06 – 47 57 43 60 voor een gratis kennismakingsgesprek. Dan onderzoeken we vrijblijvend wat ik daarin voor je kan betekenen!
Zakelijke informatie
KVK-nummer: 8066 0533
BTW-identificatienummer: NL00 34690 34B60
Lidmaatschap beroepsorganisatie: LVSC (Landelijke Vereniging voor Supervisie en Coaching) lidnummer HOE032
Traject
Spreken we een traject met elkaar af, dan leggen we onze afspraken rond aantal sessies, betaling, privacy, etc. vast in een overeenkomst.
AVG
Voor de privacyverklaring van Supervisueel klik hier.
Algemene voorwaarden
Voor de algemene voorwaarden van Supervisueel Klik hier.
Klachtenregeling
Ik ben geregistreerd supervisor (LVSC) en houd me aan de gedragscode van de LVSC (klik hier voor de gedragscode). Wanneer je een klacht hebt over mij of mijn werkwijze, dan ga ik ervan uit dat je dit met me bespreekt en dat we er samen uit komen. Blijft de klacht bestaan, dan kun je de klacht indienen bij de LVSC (klik hier voor een klachtenprocedure).
Wil jij gebruik maken van de kansen die (leer)supervisie, intervisie of coaching je biedt?
Neem gerust contact met me op om te onderzoeken wat ik daarin voor je kan betekenen!