Supervisie, begeleiding van professionals
Wat is supervisie?
Supervisie is het onder begeleiding leren door reflectie op eigen werkervaringen. Degene die supervisie krijgt, de supervisant, leert het eigen handelen tegen het licht te houden. Daardoor verwerft hij/zij inzicht in het eigen handelen en kan dit duurzaam verbeteren (LVSC, Landelijke Vereniging voor Supervisie en Coaching).
Enkele kernbegrippen bij supervisie zijn:
- Zelfinzicht
- Reflecteren
- Leervragen
- Ervaringsgericht
- Leerthema’s
Zelfinzicht
Wanneer jij met mensen werkt, heb je grote kans dat je daarbij ‘strubbelingen’ tegenkomt. Lastige situaties die je raken in de vorm van irritatie, boosheid, trots, enz. Supervisie geeft je zelfinzicht, je ontdekt jouw patronen en ontwikkelt alternatief gedrag zodat de strubbelingen je werkdag niet meer bepalen en jij meer werkplezier ervaart.
Het is natuurlijk ook fijn om naar succeservaringen in je werk te kijken. In supervisie ontdek je welke rol jij hier zelf bij speelt. Je leert hoe je dit succes uit kunt breiden naar andere situaties.
Leervragen
Je zoekt samen met mij als supervisor wat je leerthema’s zijn. Je leert aan de hand van jouw leervragen: elke keer neem je een nieuwe werksituatie waarbij je aanloopt tegen jouw persoonlijke en/of professionele handelen.
Een situatie die je achteraf bezig blijft houden, een situatie die je lastig vindt, die blijft schuren, waar je tegenop ziet of iets waar je heel tevreden over bent, die je vaker wilt meemaken. In je leervraag benoem je wat je in die situatie wilt onderzoeken.
Ervaringsgericht
Jouw leervraag onderzoeken we door te kijken naar wat jij tijdens de situatie van je leervraag ervaarde (denken-voelen-willen-handelen) en welke rol de context speelde. Ook kijken we wat er in het hier en nu tijdens het bespreken van de leervraag te ervaren valt – vaak is er sprake van een parallelproces: dat wat op je werk gebeurt, gebeurt vaak ook op een soortgelijke manier in de supervisiesessie. Het is heel leerzaam om dat met elkaar te onderzoeken.
Regelmatig vul ik het onderzoeken van je leervraag aan met ervaringsgerichte oefeningen, door gebruik te maken van stoelen, symbolen, een opstelling te laten maken met voorwerpen en materialen of door tekeningetjes om zo je leerproces naast het talige van de reflectieverslagen ook via andere zintuigen te versterken.
We onderzoeken samen welke alternatieven er zijn voor het verbeteren van je professionele handelen en hoe je deze alternatieven kunt inzetten in komende situaties.
Reflecteren
Na iedere bijeenkomst maak jij een reflectieverslag over dat wat we hebben besproken, dit maakt jouw leerproces extra krachtig. Door de reflectie word je je extra bewust van onderliggende overtuigingen en motivatie.
De inzichten uit de verslagen en de sessies maken de weg open voor gedragsverandering, waardoor je een krachtiger professional wordt. Samen onderzoeken we wat alternatieven zijn voor de situaties die je inbrengt.
Vaak brengt deze ontwikkeling ook een verandering in jou als persoon met zich mee, waardoor je je ook privé krachtiger zult voelen.
Leerthema’s
Aan het begin van een supervisietraject weet je vaak zelf al enkele leerthema’s waar je mee aan de slag wilt. Tijdens het bespreken van je leervragen worden die vaak aangevuld met andere leerthema’s waarmee je aan het werk gaat.
- Verwachtingen van mezelf, van mijn collega, van mijn manager
- Verantwoordelijkheidsgevoel
- Onzekerheid
- Macht
- Balans werk en privé
- Boosheid
- Grenzen
- Initiatief nemen
- Irritatie naar collega/cliënt
- Etc.
Resultaat
Door supervisie ontstaan er diepgaande en blijvende veranderingen in je gedrag, die jou en je professionele handelen versterken. Juist het terugkijken naar waar je gedrag vandaan komt, maakt dat nieuw gedrag beter beklijft. Je leert bijvoorbeeld steviger in je team te staan, geeft (meer) aandacht aan je gevoelens, kunt je grenzen beter aangeven, enz.
Wil jij een (nog) betere professional worden?
Neem gerust contact met me op om vrijblijvend te onderzoeken wat ik daarin voor je kan betekenen
Wil jij een (nog) betere professional worden?
Neem voor een vrijblijvend (intake)gesprek contact met me op.